söndag 22 maj 2011

Barndomsminnen

Jag fick besök av min syster igår.Vi hade en mycket trevlig

eftermiddag.Vi pratade om allt möjligt som hänt.

När vi var barn så fanns det minsann inte mycket pengar att

köpa leksaker för.Den enda köpleksaken jag minns är en

tygdocka som jag älskade.Minns en gång att jag var hemskt

arg av okänd anledning.Jag spikade fast docka i

garderobsgolvet,Vet inte varför.

I barndomen fanns inte tv eller dator.Bara en gammal radio

som man kunde lyssna på radio luxenburg.Vi var 18 barn i den

by jag bodde i.Alla lekte tillsammans ofta sällan det var

ovänskap oss emellan.

Jag och syrran var ute jämt hade knappt tid att gå in och

äta.Vi byggde stall och ladugårdar.Vi hade trästammar till

hästar som vi red på.Vi var på en äng full med grästorvor

där vi lekte damfrisörska och lade upp pappiljotter  och

gjorde olika frisyrer.

Vi lekte affär och hade prislappar på olika varor som barnen

skulle köpa.En liten barkbit var 5 eller 10 öre.Ja vi var

påhittiga på den tiden.

När jag berättar om min barndom för mina barnbarn så

förvånas de över att det inte fanns dator eller tv o dvd.

Jag vill ju att mina barn ska berätta för sina barnbarn hur

det var när mormorsmor var barn.

Vilka barn av idag skulle leka med påhittade saker som vi

gjorde???????????????

2 kommentarer:

  1. Hej Mimmi !

    Vad glad jag blev att jag hittade dig här.

    jag finns på http://sjokvist.wordpress.com och heter fortfarande Tänkt och tyckt i hundra knyck !

    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  2. Hej Agnetha
    Ja det blir ett fasligt sjå att leta fram alla bloggvänner.Kram

    SvaraRadera